Ziemniaki, pyry, kartofle


ziemniaki










Wartości odżywcze w 100 gramach surowego produktu

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Tłuszcz Cholesterol Fitosterole Woda

322 kJ (77kcal) 2g 18,5g 0,1g 0g 5g 79,3g



















Witaminy w 100 gramach surowego produktu

A C K Niacyna B6 Kwas foliowy Cholina

2IU 19,7mg 1,9mcg 1,1mg 0,3mg 16mcg 12mg


















Minerały w 100 gramach surowego produktu

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód

12mg 0,8mg 23mg 57mg 421mg 6mg








Wiele osób twierdzi i jest w przekonaniu że ziemniaki tuczą, jest to oczywiście nieprawdą gdyż 100 gram ziemniaka to około 70 - 80 kcal.

Tak naprawdę ziemniak tuczy dzięki dodatkom w postaci tłustych sosów, omast, okras w postaci rozpuszczonego masła z bułką lub cebulą i słoninki ze skwarkami.

Sam ziemniak jest tu praktycznie niewinny, zawiera zaledwie 0,1g tłuszczu w 100 gramach, więc nie powinniśmy unikać ziemniaka który ma złą sławę dzięki dodatkom oraz sposobie przyrządzenia.

Najwięcej zyskamy gotując go w mundurkach na parze, gdyż jest niskokaloryczny oraz łatwo przyswajalny przez nasz organizm, a pod skórką znajdziemy najwięcej minerałów i witamin.

Ziemniak to duże źródło potasu, osoby które mają problemy z wysokim ciśnieniem krwi powinny jeść ziemniaki, zawarty w nich potas skutecznie je obniży i ureguluje pracę mięśnia sercowego.

ziemniaki, pyry, kartofle Ziemniaki zawierają także kukoamine, jest związkiem który także obniża ciśnienie krwi, jednak jest jej więcej w gotowanych niż smażonych ziemniakach.

Skrobia (węglowodan złożony) w którą jest bogaty ziemniak, w naszym organizmie rozkłada się na glukozę jest ona niezbędna do funkcjonowania wszystkich komórek.

Dieta złożona z ziemniaków jest lekkostrawna, idealna dla osób z problemami żołądkowymi, duża zawartość błonnika wspomaga trawienie, likwiduje zaparcia oraz walczy z biegunką. Ziemniaki to lekarstwo dla osób które mają problem z nerkami, gdy poziom kreatyniny i mocznika są podwyższone.

Jednak gdy masz niewydolność nerek i dużą zawartość potasu we krwi powinieneś unikać ziemniaków. Ziemniaki nie są wskazane dla reumatyków, gdyż powodują sztywnienie stawów oraz ich bóle. Jeżeli chcemy pozyskać z ziemniaka jak najwięcej dobroczynnych właściwości powinniśmy go przygotować na parze bez obierania i solenia. Ziemniak przygotowany na parze traci dużo mniej witamin oraz minerałów które są rozpuszczalne w wodzie, a później wylewane do zlewu podczas odcedzania.

Niepołomice 2011, Piotr Eliasz