Por


por

Por jest prawdziwą kopalnią minerałów i witamin, działa moczopędnie dlatego warto go stosować w chorobach nerek i układu moczowego. Poprawia laktację u kobiet które karmią piersią, jednak ma zasadniczą wadę. Zmienia smak mleka przez co dzieci nie chcą go pić a do tego może powodować kolki jelitowe u dziecka. Za to por skutecznie obniża poziom cholesterolu, podnosi odporność dzięki dużej zawartości witaminy C oraz K która wykazuje działania antybakteryjne. Por to także bogactwo kwasu foliowego i witaminy B6. Zawiera takie minerały jak wapń który jest podstawowym budulcem kości, magnez który odpowiada za prawidłowy skurcz mięśni w tym mięśnia sercowego, miedź która chroni nas przed osteoporozą oraz zwiększa odporność. Por dzięki zawartości potasu reguluje ciśnienie krwi, a cynk chroni nas przed różnego rodzaju infekcjami.















Wartość odżywcza w 100 gramach świeżego pora

Wartość energetyczna Białko Tłuszcz Węglowodany Błonnik pokarmowy Cukier Woda

255 kJ
(61 kcal)
1,5 g 0,3 g 14,2 g 1,8 g 4 g 82,5 g






















Ilość witamin w 100 gramach pora

A C E K Tiamina Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina

1666 IU 12 mg 0,9 mg 47 mcg 0,1 mg 0,4 mg 0,2 mg 64 mcg 0,1 mg 9,5 mg

























Ilość minerałów w 100 gramach pora

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen

59 mg 2 mg 28 mg 35 mg 180 mg 20 mg 0,1 mg 0,1 mg 0,5 mg 1 mcg












Niepołomice 2011, Piotr Eliasz