Pietruszka korzeń


korzeń pietruszki, pietruszka

Pietruszka należy do rodziny selerowatych, dlatego też ma bardzo podobne właściwości do selera.
Tak jak i seler, korzeń pietruszki powinien wejść do naszej diety gdyż przyśpiesza trawienie.
Jest moczopędna dlatego warto jeść pietruszkę w przypadku kamicy nerkowej czy słabej wydolności nerek.
Jest dobrym źródłem prowitaminy A, która dba o nasze włosy, skórę a przede wszystkim oczy gdyż prowitamina A jest istotna w odbieraniu bodźców wzrokowych.
Zawiera bardzo dużo witaminy K która odpowiada za krzepliwość krwi, zmniejsza nadmierne krwawienie miesiączkowe, oraz hamuje rozwój raka piersi, jajników, okrężnicy, żołądka, wątroby i nerek.
Pietruszka zawiera dość sporą ilość kwasu foliowego, odpowiada on za prawidłowy rozwój układu nerwowego oraz mózgu u płodu.
Zawiera także dość sporo wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu i sodu dzięki temu ostatniemu minerałowi pietruszka może być stosowana jako sól.
Mimo tego że pietruszka ma tak dobre właściwości i zawiera cenny kwas foliowy powinny na nią uważać kobiety w ciąży, gdyż pobudza ona macicę, a w szczególności natka pietruszki.
















Wartość odżywcza w 100 gramach świeżego produktu

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Tłuszcz Błonnik Cukier Woda Fitosterole Cholesterol

151 kJ
(36 kcal)
3g 6,3g 0,8g 3,3g 0,9g 88g 5mg 0g

























Ilość witamin w 100 gramach świeżego produktu

A C E K Tiamina Ryboflawina Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina

8425 IU 133mg 0,7mg 1640mg 0,1mg 0,1mg 1,3mg 0,1mg 138mcg 0,4mg 12,8mg


























Ilość minerałów w 100 gramach świeżego produktu

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen

138mg 6,2mg 50mg 58mg 554mg 56mg 1,1mg 0,1mg 0,2mg 0,1mcg












Niepołomice 2011, Piotr Eliasz