Marchew, marchewka


marchew, marchewka

Marchewka to cenne źródło witaminy A, w 100 gramach ma ponad 300% dziennego zapotrzebowania naszego organizmu.

Witamina A dba przede wszystkim o stan naszego wzroku, jeżeli więc twoja praca to ciągłe siedzenie przed ekranem monitora, warto w trakcie przegryzać marchewkę.

Jest odpowiedzialna za stan skóry, paznokci, włosów, reguluje procesy wzrostu dlatego podawana jest małym dzieciom. Obniża poziom cholesterolu, współdziała z hormonem wzrostu i reguluje aktywność tkanki kostnej oraz zębów.

Marchewka zawiera także witaminę K, kwas foliowy oraz takie minerały jak wapń, magnez, fosfor, potas oraz sód.

Mimo tego że marchewka ma wiele cennych witamin i minerałów posiada także wadę. Marchew dość dobrze pochłania azotany z gleby, substancja ta jest niebezpieczna i rakotwórcza, dlatego ważne jest aby pochodziła z czystych regionów polski. Dlatego jeżeli nie mamy pewności co do pochodzenia warto marchew zastąpić choćby dynią która nie pochlania z gleby azotanów a jest tak samo zdrowa jak marchewka.











Wartość odżywcza w 100 gramach świeżego produktu

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Błonnik Cukier Tłuszcz Woda

172 kJ (41kcal) 0,9g 9,6g 2,8g 4,7g 0,2g 88,3g









  















Witaminy w 100 gramach świeżego produktu

A C E K Tiamina Ryboflawina Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina Betaina

16705 IU 5,9mg 0,7mg 13,2mg 0,1mg 0,1mg 1mg 0,1mg 19mcg 0,3mg 8,8mg 0,4mg



























Ilość minerałów w 100 gramach świeżego produktu

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Mangan Selen Fluorek

33mg 0,3mg 12mg 35mg 320mg 69mg 0,2mg 0,1mg 0,1mcg 3,2mcg












Niepołomice 2011, Piotr Eliasz