Koperek


koperek, koper

Koper i koperek dwie nazwy a roślina ta sama, z reguły koprem nazywamy już dojrzały i przerośnięty koperek. Najważniejsze jest to że zarówno młody jaki przerośnięty z kwiatostanami jest wykorzystywany w kuchni.

Ten pierwszy najczęściej jako dodatek do ziemniaków, ryby czy w sałatkach natomiast przerośnięty najczęściej można spotkać w ogórkach kiszonych czy małosolnych.

Nasiona kopru mają właściwości lecznicze, jest to wspaniały specyfik na wzdęcia i kolki w szczególności u noworodków. Zapobiega niestrawnością oraz leczy bóle brzucha.


Koperek to prawdziwe bogactwo witaminy A która dba o nasz wzrok oraz skórę, paznokcie czy włosy w 100 gramach świeżego koperku znajdziemy ponad 150% dziennego zapotrzebowania.

Zawiera dużą ilość witaminy C, oraz kwasu foliowego który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu. W składzie ma też dużo minerałów takich jak wapń, żelazo, potas a najwięcej manganu który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu gdyż potrzebuje go nasza krew, komórki nerwowe i mózg.

Jeżeli uwielbiasz koperek warto go zamrozić, w okresie gdy jest go w nadmiarze płuczemy go pod zimną bieżącą wodą. Osuszamy na ręczniku papierowym, po osuszeniu siekamy drobno i wkładamy do słoiczka czy plastikowego pojemnika. Tak przygotowany koperek wkładamy do zamrażalnika, gdy mamy chęć na świeży koperek wyciągamy go z zamrażalnika i posypujemy gorące danie.













Wartość odżywcza w 100 gramach świeżego produktu

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Błonnik pokarmowy Tłuszcz Woda Cholesterol

180 kJ
(43 kcal)
3.5 g 7 g 2 g 1 g 86 g 0 g



















Ilość witamin w 100 gramach świeżego produktu

A C Tiamina Ryboflawina Niacyna Kwas foliowy Kwas pantotenowy

7715 IU 85 mg 0,1 mg 0,3 mg 1,5 mg 150 mcg 0,4 mg























Ilość minerałów w 100 gramach świeżego produktu

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan

205 mg 6,5 mg 55 mg 66 mg 738 mg 61 mg 0,9 mg 0,1 mg 1,2 mg











Niepołomice 2011, Piotr Eliasz