Kalafior


kalafior











Wartość odżywcza w 100 gramach surowego produktu

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Tłuszcz Fitosterole Woda Błonnik Cukier

105 kJ
(25 kcal)
2g 5,3g 0,1g 18mg 91,9g 2,5g 2,4g




















Witaminy w 100 gramach świeżego produktu

A C K Niacyna Kwas foliowy Cholina Kwas pantotenowy

13IU 46,4mg 16mcg 0,5mg 57mcg 45mg 0,7mg


















Minerały w 100 gramach świeżego produktu

Wapń Magnez Fosfor Potas Sód Fluorek

22mg 15mg 44mg 303mg 30mg 1mg








kalafior Kalafior jak i brokuł jest bardzo cennym warzywem z uwagi na bogatą zawartość witamin i minerałów.

Zawiera witaminę K która zwiększa krzepliwość krwi, zmniejsza krwawienie miesiączkowe, hamują rozwój raka piersi, jajnika, okrężnicy, żołądka, pęcherzyka żółciowego, wątroby i nerek.

Witamina C podnosi naszą odporność, odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Zapobiega szkorbutowi, samoistnym krwawieniom czy uszkodzeń układu krwionośnego, stosuje się ją przy ogólnym osłabieniu.

Kalafior zawiera także kwas nikotynowy który współdziała w syntezie i rozkładzie węglowodanów i kwasów tłuszczowych, kwas ten bierze udział w produkcji czerwonych krwinek, reguluje poziom cholesterolu, rozszerza naczynia krwionośne, oddziałuje korzystnie na system nerwowy i stan psychiczny, poprawia ukrwienie skóry i kondycję włosów.

Kwas pantotenowy zawarty w kalafiorze jest niezbędna do prawidłowego metabolizmu białek, cukrów i tłuszczów, przyspiesza gojenie ran, warunkuje prawidłowy przebieg procesu uwalniania energii, zapobiega przemęczeniu i usprawnia układ sercowo-naczyniowy, nerwowy i pokarmowy, bierze udział w wytwarzaniu tłuszczów, cholesterolu, hormonów i przekaźników nerwowych, uczestniczy w regeneracji tkanek, poprawia pigmentację i stan włosów.

Kalafior bogaty jest także w takie minerały jak sód i potas, minerały te biorą udział w przewodzeniu przez neurony impulsów nerwowych. Magnez zawarty w kalafiorze bierze udział w czynnościach naszych mięśni jest odpowiedzialny za wiele procesów w naszym organizmie dlatego jego ciągłe dostarczanie jest takie ważne.
Niedobór tego minerału może prowadzić do bolesnych skurczów mięśni szczególnie łydek, wypadania włosów, próchnicy zębów a także zwiększona łamliwość kości gdyż magnez to budulec kości i zębów.

Kalafior to także żelazo które odpowiedzialne jest za krew w naszym organizmie a jego niedobór prowadzi do anemii czyli niedokrwistości, miedź zawarta w kalafiorze podobnie może prowadzić do anemii, cynk uczestniczy głównie w przemianie metabolicznej, fosfor niezbędny do funkcjonowania komórek, fluor niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania zębów i kości, chlor bierze udział w trawieniu i znajduje się w żołądku, jod zawarty w kalafiorze chroni naszą tarczycę.

Niepołomice 2011, Piotr Eliasz