Jarmuż


jarmuż

Jarmuż kojarzy nam się głównie z dekoracją dań, jednak jest to bomba witaminowa a jego właściwości są niedoceniane. Po pierwsze jarmuż to bogactwo witaminy A, w 100 gramach znajdziemy ponad 300% dziennego zapotrzebowania. Witamina A zadba o nasz wzrok, włosy oraz paznokcie, a także ma duży wpływ na wzrost i rozwój młodych organizmów. W jarmużu znajdziemy bardzo dużo witaminy C, już w 50 gramach znajduje się całe dzienne zapotrzebowanie. Jarmuż to bomba witaminy K, w 100 gramach ma ponad 1000% dziennego zapotrzebowania, wystarczy zjeść 10 gram tego warzywa aby dostarczyć całą dawkę tej witaminy. Witamina ta reguluję wytwarzanie protrombiny, jest ona odpowiedzialna za prawidłowe krzepnięcie krwi. Hamuje rozwój raka piersi, jajników, okrężnicy, żołądka, nerek oraz pęcherzyka żółciowego a więc jarmuż to idealne warzywo dla osób ze skłonnościami do tych nowotworów. Należy podkreślić że ta witamina bardzo dobrze wpływa na wchłanianie wapnia przez kości, jej niedobór może powodować osteoporozę dlatego jarmuż powinny jeść dzieci. Jarmuż zawiera silne przeciwutleniacze, oraz jest rośliną która ma właściwości przeciwzapalne. Jest doskonałym źródłem błonnika, białka, zawiera cenny mangan, potas oraz wapń. Choć zapomniany przeżywa swoją drugą młodość, bardzo dobry i zdrowszy konkurent dla szpinaku.










Jarmuż | Wartości odżywcze w 100 gramach świeżego jarmużu

Wartość energetyczna Białko Tłuszcz Węglowodany / w tym błonnik pokarmowy Woda

209 kJ
(50 kcal)
3,3 g 0,7 g 10 g 2 g 85 g




















Jarmuż | Ilość witamin w 100 gramach świeżego jarmużu

A C K Tiamina Ryboflawina Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy

15365 UI 120 mg 815 mcg 0,1 mg 0,1 mg 1 mg 0,3 mg 29 mcg 0,1 mg












    













Jarmuż | Ilość minerałów w 100 gramach świeżego produktu

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen

135 mg 1,7 mg 34 mg 56 mg 447 mg 43 mg 0,4 mg 0,3 mg 0,8 mg 0,9 mcg












Niepołomice 2011, Piotr Eliasz