Dynia


dynia

Dynia kojarzy nam się z Amerykańskim świętem Halloween i niestety rzadko gości na naszych stołach, może dlatego że nie wiemy co z niej zrobić.

Jest nisko kaloryczna 100 gram to tylko 15 do 30 kcal w zależności od gatunku. Dynia o pomarańczowym miąższu jest bardzo cenna gdyż właśnie w takiej dyni znajdziemy najwięcej prowitaminy A. Prowitamina A zadba w szczególności o nasz wzrok gdyż odgrywa bardzo ważną rolę w odbieraniu bodźców wzrokowych w siatkówce oka. Jeżeli chcesz zadbać o naszą skórę, włosy i paznokcie to właśnie pomoże nam w tym prowitamina A.

Dynia zawiera także witaminę B1 i B2 odpowiedzialną za nasz układ nerwowy, witaminę C która wzmocni nasz organizm oraz PP która odgrywa ważną rolę w rozkładzie kwasów tłuszczowych i węglowodanów, poprawia kondycję układu krwionośnego. Dynia bogata jest także w fosfor, żelazo, wapń, magnez, potas, cynk oraz kwasy organiczne a do tego zawiera pektyny które oczyszczają nasz organizm . dynia pomarańczowa, pół dyni

Owoce dyni poleca się ludziom z miażdżycą, ze stwardnieniem tętnic, z nadciśnieniem tętniczym, a także w przypadkach obrzęków w niewydolności nerek, serca czy wątroby.

Jeżeli masz małe dziecko możesz przygotować dla niego zupkę z dyni tak jak to się robi z marchwi. Dynia nad marchwią ma jedną ważną przewagę, a mianowicie ma małą zdolność wchłaniania azotynów z gleby dlatego marchew musi pochodzić z czystych regionów natomiast dynia już nie. Więc jeśli nie mamy pewności co do marchwi lepiej przygotujmy zupkę z dyni.

Prawdziwe bogactwo dyni jest w pestkach które przeważnie suszymy lub wyrzucamy a to wielki błąd. Świeże pestki dyni idealne są jako lekarstwo na pasożyty przewodu pokarmowego. Jeśli cierpisz na robaczycę albo wykryto tasiemca lub glistę ludzką to jedz pestki dyni, zawierają one kukurbitacynę która niszczy pasożyty. Taki sposób walki z pasożytami nie ma żadnych skutków ubocznych w porównaniu z farmaceutykami i jest całkowicie bezpieczny, dlatego taka kuracja szczególnie sprawdza się u dzieci.

Nasiona zbawienne są dla mężczyzn, stwierdzono że jedzenie pestek znacznie zmniejsza ryzyko na zapalenie gruczołu krokowego oraz rozrost prostaty.

Pestki dyni są moczopędne, dzięki temu pozytywnie wpływają na stan nerek oraz całego układu moczowego. Jeżeli masz dziecko które moczy się w nocy podawaj mu pestki z dyni. Okazuje się że takie dziecko opróżnia pęcherz przed zaśnięciem i nie moczy się nocą.

Pestki przeciwdziałaj miażdżycy a olej zawarty w pestkach posiada bardzo dużo fitosteroli i nienasyconych kwasów tłuszczowych, składniki te hamują odkładanie się złego cholesterolu w tętnicach.

Pestki należy jeść profilaktycznie, jeżeli chorujesz na miażdżycę lub twój poziom złego cholesterolu jest wysoki to pestki dyni powinny być codzienną przekąska w diecie. Dlatego zamiast wycinać w dyni różne wzorki i wciskać w środek świeczkę ugotuj z dyni zupę, a pestki zostaw jako przekąskę napewno wyjdzie ci to na zdrowie.













Wartości odżywcze w 100 gramach świeżego produktu

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Cukier Błonnik Tłuszcz Fitosterole Woda Cholesterol

109 kJ
(26 kcal)
1 g 6,5 g 1,4 g 0,5 g 0,1 g 12 mg 91,5 g 0 g

























Ilość witamin w 100 gramach świeżego produktu

A C E K Tiamina Ryboflawina Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina

7385 IU 9 mg 1,1 mg 1,1 mcg 0,1 mg 0,1 mg 0,6 mg 0,1 mg 16 mcg 0,3 mg 8,2 mg


























Ilość minerałów w 100 gramach świeżego produktu

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen

21 mg 0,8 mg 12 mg 44 mg 340 mg 1 mg 0,3 mg 0,1 mg 0,1 mg 0,3 mcg












Niepołomice 2011, Piotr Eliasz