Cykoria


cykoria sałatowa

Cykoria to warzywo które możemy spotkać na sklepowych półkach od listopada do kwietnia. Przypomina nieco kapustę pekińską jednak jest od niej o wiele mniejsza, a w dodatku nie pochodzi od kapusty jakby się wydawało lecz należy do rodziny astrowatych.

Licz ona około 8 gatunków, jednak najczęściej spotykamy w sklepach cykorię sałatową i jest ona uprawiana w Polsce.

Gorzkawa w smaku idealnie nadaje się jako dodatek do sałatek lub jako ich główny składnik. Gorzkawy smak zawdzięczamy substancją które pobudzają apetyt oraz trawienie, zbawiennie wpływa na cały układ pokarmowy w połączeniu z błonnikiem pokarmowym w który jest bogata.

cykoria Cykoria posiada witaminy z grupy B a przede wszystkim kwas foliowy (wit. B9), zapobiega on uszkodzeniu cewy nerwowej u płodu dlatego jest tak ważna podczas ciąży.

Cykoria zawiera też takie minerały ja potas, mangan, miedź, fosfor, żelazo, wapń oraz cynk, jednak nie są to spore ilości i w 100 gramach nie przekraczają 5% dziennego zapotrzebowania. Warzywo to jest pomocne w leczeniu bezsenności a u matek karmiących zwiększa wydzielanie mleka.









Cykoria świeża, wartości odżywcze w 100 gramach

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Tłuszcz Woda

71 kJ (17 kcal) 0,9 g 4 g 0,1 g 94,5 g


w tym Błonnik pokarmowy


3 g
















Cykoria świeża, witaminy w 100 gramach

A C Tiamina Niacyna Kwas foliowy Kwas pantotenowy

29 IU 2,8 mg 0,1 mg 0,2 mg 37 mcg 0,1 mg





















Cykoria świeża, minerały w 100 gramach

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen

19 mg 0,2 mg 10 mg 26 mg 211 mg 2 mg 0,2 mg 0,1 mg 0,1 mg 0,2 mcg













Niepołomice 2011, Piotr Eliasz