Ciecierzyca, cieciorka


ciecierzyca, cieciorka, kupiona w sklepie biedronka, plony natury, 100g produktu dostarcza 342kcal, suszona ciecierzyca, suszona cieciorka

Groch włoski lub też cieciorka czy ciecierzyca, niepozorna a jednak posiada w sobie wiele dobroci. Jest bogatym źródłem białka w 100 gramach jest ponad 19 gram, dlatego też chętnie spożywana jest przez wegetarian.

Bogate źródło tiaminy, ryboflawiny, witaminy K, B6 oraz kwasu foliowego którego znajdziemy w ciecierzycy najwięcej bo ponad 135% dziennego zapotrzebowania w 100 gramach. Cieciorka jest też bardzo bogata w mangan który bierze udział w przemianie tłuszczowej, białkowej oraz węglowodanowej. Pierwiastek ten odpowiedzialny jest za aktywność w sferze płciowej, dlatego też ciecierzyca to afrodyzjak.

Zawiera wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk, miedź i selen w dużych ilościach. Ciecierzyca skutecznie obniża poziom złego cholesterolu, odpowiedzialne za to są fitosterole które blokują wchłanianie cholesterolu w jelicie cienkim.

ciecierzyca, ciecorka, groch włoski Dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego idealna jest przy zaparciach. Ciecierzyca reguluje i leczy ciśnienie krwi, odpowiedzialny jest za to między innymi potas a dodatkowo pierwiastek ten bardzo dobrze wpływa na przyśpieszenie wydalania sodu z organizmu.

Duża zawartość żelaza około 35% dziennego zapotrzebowania w 100 gramach skutecznie zapobiega anemii. Dzięki dużej ilości błonnika ciecierzyca powoduje szybkie uczucie sytości, mało tego stan sytości utrzymuje się przez długi czas. Błonnik zawarty w ciecierzycy zmniejsza wchłanianie energii z pożywienia oraz zwiększa wydalanie tłuszczów.

Ciecierzyca to idealny składnik dla osób które chcą schudnąć, dodawana do pokarmów w małych ilościach na pewno spowoduje spadek masy ciała.

Ciecierzyca ma jednak małą wadę, mianowicie powoduje wzdęcia. Aby rozwiązać ten problem wiele osób moczy ciecierzycę w wodzie z dodatkiem sody wymieniając ją co kilka godzin, ma to pozytywny efekt jednak źle wpływa na zawartość witamin i minerałów rozpuszczalnych w wodzie a właśnie w nie ciecierzyca jest najbardziej bogata.

Zamiast tego proponuję aby do dania z ciecierzycą zastosować przyprawy które powinny zminimalizować gazotwórcze efekty ciecierzycy, kminek, majeranek, koperek czy oregano powinno załagodzić efekt.













Wartość odżywcza w 100 gramach ciecierzycy

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Błonnik pokarmowy Cukier Tłuszcz Woda Fitosterole Cholesterol

1542 kJ
(364 kcal)
19,1 g 60,5 g 17,2 g 10,5 g 6 g 11 g 35 mg 0

























Witaminy w 100 gramach ciecierzycy

A C E K Tiamina Ryboflawina Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina

66 IU 4 mg 0,8 mg 9 mcg 0,5 mg 0,2 mg 1,5 mg 0,5 mg 555 mcg 1,5 mg 95 mg


























Minerały w 100 gramach ciecierzycy

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen

105 mg 6 mg 115 mg 365 mg 875 mg 25 mg 3,3 mg 0,8 mg 2,1 mg 8 mcg












Niepołomice 2011, Piotr Eliasz