Bób


bób, ziarna bobu, bób świeży

Bób jest warzywem strączkowym, jego historia sięga epoki neolitu, końcowej epoki kamienia. W Polsce ślady uprawy bobu znaleziono w Biskupinie, do dziś bób jest znanym i uprawianym warzywem nie tylko w Polsce ale i na całym kontynencie.

Bób ma bardzo dobre właściwości odżywcze, stanowi bogate źródło białka 32-37% dlatego w diecie wegetariańskiej jest stosowany zamiast mięsa.

Bób dostarcza energii dzięki zawartym w nim węglowodanów 56-60%, jednocześnie bogactwo błonnika pomaga przyśpieszyć przemianę materii i usprawnić pracę jelit. Zawiera wiele minerałów takich jak wapń, fosfor żelazo oraz magnez, znajdziemy w nim witaminę A, C i witaminy z grupy B.

Bób jest zasadotwórczy, oznacza to że wspomaga procesy odtruwające, odkwaszające w organizmie. Wiele osób jada bób bez łupin a właśnie w nich jest substancja ułatwiająca trawienie i oczyszczająca jelita , dlatego warto jeść go w całości. Panuje stwierdzenie że bób jest tuczący, oczywiście jest to nieprawdą chyba że podamy go z bułką tartą na maśle, w 100 gramach bobu jest od 60 do 80 kcal a przy tym nie zawiera cholesterolu. Bób powinny jeść osoby cierpiące na schorzeniach wątroby, nerek i jelita grubego.

Bobu nie powinny jeść kobiety w ciąży, karmiące oraz małe dzieci gdyż powoduje wzdęcia i jest ciężkostrawny, powinny go unikać także osoby chore na dnę moczową, podagrę z powodu zawartości puryny.

Bób świeży











Wartość odżywcza w 100 gramach świeżego produktu

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Błonnik Tłuszcz Woda Cholesterol

307 kJ
(72 kcal)
5,6 g 11,7 g 4,2 g 0,6 g 81 g 0 g



















Witaminy w 100 gramach świeżego produktu

A C Tiamina Ryboflawina Niacyna Kwas foliowy Kwas pantotenowy

350 IU 33 mg 0,2 mg 0,1 mg 1,5 mg 96 mcg 0,1 mg






















Minerały w 100 gramach suszonego produktu

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen

22 mg 1,8 mg 38 mg 95 mg 250 mg 50 mg 0,5 mg 0,1 mg 0,3 mg 1 mcg












Bób suszony













Wartość odżywcza w 100 gramach suszonego produktu

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Błonnik Cukier Tłuszcz Woda Fitosterole Cholesterol

1428 kJ
(341 kcal)
26 g 58 g 25 g 6 g 1,5 g 11 124 mg 0 g

























Witaminy w 100 gramach suszonego produktu

A C E K Tiamina Ryboflawina Niacyna B6 Kwas foliowy Cholina Kwas pantotenowy

53 IU 1,4 mg 0,1 mg 9 mcg 0,6 mg 0,3 mg 2,8 mg 0,4 mg 423 mcg 94,8 mg 1 mg


























Minerały w 100 gramach suszonego produktu

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen

103 mg 6,7 mg 190 mg 420 mg 1062 mg 13 mg 3 mg 0,7 mg 1,5 mg 8,1 mcg














Bób gotowany na parze

bób gotowany na parze Świeży młody bób na parze gotujemy od 12 do 20 minut, w zależności od ilości bobu. Tak ugotowany bób nie wymaga solenia, zawiera więcej cennych witamin szczególnie rozpuszczalnych w wodzie. Bardzo młody bób można spożywać razem ze skórą. Woda z pod bobu ma właściwości przeciwbiegunkowe, gotując bób na parze właściwości te zachowujemy w bobie.




Jaki wybrać bób i jak go przechowywać ?
Przede wszystkim zwróćmy na kolor, powinien być jasnozielony bez brązowych plam oraz przebarwień. Jeżeli kolor jest odpowiedni to drugim parametrem powinna być twardość, powinien być twardy a skórka jędrna bez zmarszczeń a zapach powinien być neutralny. Ostatnie element to pakowanie, nie kupuj bobu który leży na stoisku zapakowany w foliowe worki, gdyż zamknięty w takim opakowaniu szybko gnije. Najlepiej bób znosi papierowe przewiewne torby, w opakowaniu zbiorczym powinien być przechowywany w skrzynkach które zapewniają odpowiednią wymianę powietrza. Niestety większość bobu sprzedawanego na straganach czy w sklepach zapakowany jest właśnie w woreczki foliowe. Czasami zdaża się że w sklepie dostaniemy bób na wagę który leży luźno w skrzynce wyłożonej papierem.

Niepołomice 2011, Piotr Eliasz