Bataty, słodkie ziemniaki


batat, bataty, słodki ziemniak, słodkie ziemniaki

Batat czyli słodki ziemniak pojawił się nawet w sklepach dyskontowych, jednak czy na pewno jest lepszy od naszej tradycyjnej pyry ?

Batat jest słodki i wręcz mdły, niestety osoby które lubią wyraziste dania raczej nie polubią słodkiego ziemniaka. W 100 gramach batata znajdziemy 86 kcal, oczywiście bez żadnych sosów i tym podobnych dodatków.

Batat zawiera bardzo dużo witaminy A, 100 gram to 14185IU około 280% dziennego zapotrzebowania. Witamina A dba o nasze włosy, paznokcie a przede wszystkim o wzrok. Batat zawiera także witaminę C, E, K, witaminy z grupy B oraz takie minerały jak wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk, mangan i selen.

Jednak wszystkie te witaminy i minerały nie przekraczają 10% dziennego zapotrzebowania w 100 gramach słodkiego ziemniaka. W smaku jest słodki i mdły mnie nie przypadł do gustu, idealny jako uzupełnienie do sałatek czy zup typu krem jednak osobiście nie polecam zamianę ziemniaka na batata.














Wartości odżywcze w 100 gramach surowego batata

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Tłuszcz Fitosterole Woda

360 kJ
(86 kcal)
1,6 g 20.1 g w tym: 0,1 g 12 mg 77 g


Błonnik pokarmowy Skrobia Cukier


3 g 12,7 g 4,2 g
























Ilość witamin w 100 gramach surowego batata

A C E K Tiamina Ryboflawina Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina

14185 IU 2,4 mg 0,3 mg 1,8 mcg 0,1 mg 0,1 mg 0,6 mg 0,2 mg 11 mcg 0,8 mg 12,3 mg


























ilość minerałów w 100 gramach surowego batata

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen

30 mg 0,6 mg 25 mg 47 mg 335 mg 55 mg 0,3 mg 0,2 mg 0,2 mg 0,6 mcg












Niepołomice 2011, Piotr Eliasz