Karp




karp, ryba słodkowodna Już niedługo na naszych stołach zagości karp, z reguły jest on spożywany w czasie wigilii i z nią się kojarzy.

Wbrew opiniom dobry karp nie śmierdzi mułem po przyrządzeniu, jest smaczny i bogaty w łatwo przyswajalne białko.

W 100 gramach karpia znajdziemy prawie 18g łatwo przyswajalnego białka, niewiele tłuszczu bo niespełna 6 gram oraz cenne witaminy i minerały.

Karp jest bogatym źródłem witaminy B12 która bierze udział w przemianie tłuszczów oraz białek, pobudza apetyt a przede wszystkim wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego.

Jest witaminą szczęścia gdyż zapewnia dobry nastrój oraz równowagę psychiczną.

Ryba ta zawiera dużo fosforu, w 100 gramach znajdziemy prawie połowę zapotrzebowania na tę witaminę. Fosfor razem z wapniem i witaminą D odpowiada przede wszystkim za mocne kości i zdrowe zęby, a u dzieci i młodzieży ze względu na etap wzrostu zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest większe.

Karp zawiera takie witaminy jak B6, B3, B1, B2 oraz inne witaminy z grupy B, jednak na 100 gram świeżego karpia nie przekraczają one 9% dziennego zapotrzebowania. Bogaty jest w selen, cynk i potas w 100 gramach znajdziemy około 10% dziennego zapotrzebowania na te minerały a selenu 18%.

Należy tu wspomnieć o takich minerałach jak żelazo (7%), magnez (7%), wapń (4%) czy miedź (3%), w nawiasach podano ilość procentową dostarczaną w 100 gramach świeżej ryby.

Jak widać karp nie jest taki straszny jak go malują, owszem zawiera niezbyt dobry stosunek kwasów omega 3 do omega 6, jednak nie należy go skreślać z jadłospisu.

Są gorsze i mniej atrakcyjne ryby pod względem odżywczym od karpia których jadamy więcej. Zatem jedzmy karpia na zdrowie, mięso jest zdrowe a dobry karp jest smaczny i ma swój charakter.















Wartości odżywcze w 100 gramach surowego karpia

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Tłuszcz Cholesterol Woda

532 kJ
(127 kcal)
17,8 g 0 g 5,6 g 66 mg 76,3 g


w tym w tym


Błonnik pokarmowy Cukier Omega-3 Omega-6 tłuszcz nasycony tłuszcz jednonienasycony tłuszcz wielonienasycony

0 g 0 g 704 mg 517 mg 1,1 g 2,3 g 1,4 g





























Witaminy w 100 gramach świeżego karpia

A C E K Tiamina Ryboflawina Niacyna B6 Kwas foliowy B12 Kwas pantotenowy Cholina

30 IU 1,6 mg 0,6 mg 0,1 mcg 0,1 mg 0,1 mg 1,6 mg 0,2 mg 15 mcg 1,5 mcg 0,7 mg 65 mg


























Minerały w 100 gramach świeżego karpia

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Selen

41 mg 1,2 mg 29 mg 415 mg 333 mg 49 mg 1,5 mg 0,1 mg 12,6 mcg











Niepołomice 2011, Piotr Eliasz