Pomarańcze



pomarańcza, pomarańcze

Pomarańcza to przede wszystkim bogate źródło witaminy C, już w 100 gramach znajdziemy 53 mg tej witaminy czyli prawie 90% dziennego zapotrzebowania. Witamina C nie tylko podnosi odporność organizmu, zwiększa przyswajanie żelaza, sprzyja detoksykacji oraz zapobiega chorobom nowotworowym.

Kto nie lubi mleka także powinien jeść pomarańcze ze względu na zawartość wapnia w tym owocu, dwie pomarańcze zawierają tyle wapnia co jedna szklanka mleka.

Choć nie zaleca się jedzenia cytrusów przez kobiety w ciąży gdyż są one pryskane i alergizujące, to nie należy z nich całkowicie rezygnować gdyż zawierają kwas foliowy który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu.

Pomarańcza to także bogate źródło błonnika pokarmowego który poprawia pracę naszych jelit i chroni przewód pokarmowy przed chorobami. Potas który także znajdziemy w pomarańczy odpowiada głównie za pracę mięśni, w tym najważniejszego mięśnia jakim jest serce. Wiele osób obiera pomarańcze z białej skórki, a to błąd gdyż pomaga ona obniżać zły cholesterol, zwalcza bakterie gnilne oraz wspomaga trawienie.

Najważniejsze aby po zjedzeniu pomarańczy, cytrusów czy kwaśnych owoców nie myć zębów a tylko przepłukać jamę ustną wodą, gdyż może dojść do uszkodzenia szkliwa zębów.










Wartości odżywcze 100 gram świeżej pomarańczy

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Tłuszcz Woda

197 kJ
(47 kcal)
0,9 g 11,7 g 0,1 g 87 g


w tym


Cukier Błonnik pokarmowy

9,4 g 2,4 g





















Witaminy w 100 gramach świeżej pomarańczy

A C E Tiamina Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina

225 IU 53 mg 0,2 mg 0,1 mg 0,3 mg 0,1 mg 30 mcg 0,3 mg 8,4 mg












     









Minerały w 100 gramach świeżej pomarańczy

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Selen

40 mg 0,1 mg 10 mg 14 mg 181 mg 0,5 mcg








Niepołomice 2011, Piotr Eliasz