Maliny



maliny, malina, czerwone maliny, czerwona malina

Świeże maliny to przede wszystkim bogactwo witaminy C która zwiększy naszą odporność, w 100 gramach świeżych malin znajdziemy ponad 40% dziennego zapotrzebowania. W malinie znajdziemy dość sporo witaminy K, odpowiada ona głównie za prawidłowe krzepnięcie krwi, hamuje rozwój raka jajników, piersi, układu pokarmowego i układu moczowego. Maliny zawierają także witaminę A, witaminy z grupy B i kwas foliowy. Maliny zawierają także mangan, magnez, żelazo, potas, fosfor, miedź, cynk i wapń. Maliny działają przeciwgorączkowo, ponieważ zawarty w malinie kwas salicylowy pobudza gruczoły potowe. Maliny mają jednak wadę, szybko pleśnieją i zaraz po zerwaniu należy je zamrozić lub przetworzyć na soki lub drzemy. Najlepiej pozyskiwać maliny od znajomego chodowy które są zbierane tuż przed sprzedażą. Na straganach niestety maliny są pryskane, gdyż na drugi dzień po zbiorze możemy być pewni że będzie podchodziła pod nie pleśń a sprzedawca nie jest pewny czy sprzeda wszystkie zebrane owoce. Dlatego maliny z niepewnego źródła można przepłukać, jednak pod bardzo delikatnym strumieniem i małymi porcjami gdyż są bardzo delikatne.













Wartość odżywcza w 100 gramach świeżych malin

Wartość energetyczna Białko Tłuszcz Błonnik pokarmowy Cukier Woda Cholesterol

218 kJ
(52 kcal)
1,2 g 11,8 g 6,4 g 4,5 g 85,6 g 0 g






















Ilość witamin w 100 gramach świeżych malin

A C E K Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina Betaina

33 IU 26 mg 0,9 mg 7,7 mcg 0,5 mg 0,1 mg 21 mcg 0,3 mg 12,2 mg 0,8 mg













    













Ilość minerałów w 100 gramach świeżych malin

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen

25 mg 0,7 mg 22 mg 29 mg 150 mg 1 mg 0,4 mg 0,1 mg 0,7 mg 0,2 mcg












Niepołomice 2011, Piotr Eliasz