Kiwi, agrest chiński



owoc kiwi, agrest chiński

Kiwi to bomba witaminy C, w 100 gramach znajdziemy ponad 150% dziennego zapotrzebowania na tą witaminę. Więc aby wzmocnić naszą odporność wystarczy zjadać połowę kiwi dziennie, a jak zjemy całe też nie zaszkodzi.

Witamina C nie tylko wzmacnia organizm, reguluje ciśnienie krwi a także poziom glukozy.

W tym niezwykłym owocu znajdziemy także sporą ilość witaminy K, już 100 gram dostarcza 50% dziennego zapotrzebowania na tą witaminę. Witamina K odpowiada głównie za krzepliwość krwi, jej niedobór skutkuje słabą krzepliwością krwi a co za tym idzie słabe gojenie się ran.

Niedobory tej witaminy mogą powodować krwotoki zewnętrzne oraz wewnętrzne. Szczególnie ważna witamina jest dla małych dzieci, gdyż bierze udział w mineralizacji kości a jej brak może powodować osteoporozę.

W kiwi znajdziemy także witaminę A, E oraz kwas foliowy i witaminy z grupy B. Posiada także wapń, magnez, fosfor, potas, cynk, miedź i mangan, jednak wymienione witaminy i minerały nie przekraczają 10% dziennego zapotrzebowania na 100 gram tego owocu.

Oczywiście nie należy się tym przejmować gdyż z reguły na jednym kiwi się nie kończy, a zrobiony koktajl z kiwi i innych owoców to prawdziwa bomba witaminowa.











Wartości odżywcze w 100 gramach świeżego kiwi

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Tłuszcz Woda Cholesterol

255 kJ
(61 kcal)
1,1 g 14,7 g 0,5 g 83 g 0


w tym cukry w tym błonnik pokarmowy


9 g 3 g






















Witaminy w 100 gramach świeżego kiwi

A C E K Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina Betaina

87 IU 93 mg 1,5 mg 40,3 mcg 0,3 mg 0,1 mg 25 mcg 0,2 mg 7,8 mg 0,5 mg












Niepołomice 2011, Piotr Eliasz