Banan, banany



banan, banany, żółte owoce, owoce bananowca

Banany to dobre źródło potasu który reguluje ciśnienie krwi, kontroluje skurcze mięśni oraz między innymi pobudza wydzielanie insuliny. Zawarty w nich mangan pomaga nam w syntezie białek oraz kwasów tłuszczowych. Jest współodpowiedzialny za wytwarzanie hormonu tarczycy, bierze udział w metabolizmie węglowodanów i stanowi niezbędny element budowy kości.
W bananach znajdziemy także witaminę C, która wzmocni naszą odporność a witamina B6 zadba między innymi o prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Banany zawierają także cenne fitosterole, blokują one wchłanianie złego cholesterolu w jelicie cienkim, dzięki temu regulują jego poziom. Nie każdy z nas wie ale jest około 80 odmian bananów, niestety w naszych sklepach dostępna jest tylko jedna odmiana i to pastewna. Banany tak jak jabłka mają różne smaki i zastosowanie. Są odmiany które należy ugotować lub usmażyć, słodkie i nadające się jako dodatek do obiadu jak ziemniaki. Niestety do europy trafia tylko jedna odmiana a szkoda. Banany to źródło cukrów, błonnika i skrobi, dzięki temu daje nam poczucie sytości a przy tym wbrew pozorom zawiera niewiele kalorii. Dlatego gdy głód dopadnie Cię w wielkim centrum handlowym, lepiej zjedz trzy banany zanim napchasz się fast food'ami.

     












Wartość odżywcza w 100 gramach świeżych bananów

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Błonnik pokarmowy Skrobia Cukier Fitosterole Woda Cholesterol

373 kJ
(89 kcal)
1,1 g 22,8 g 2,6 g 5,4 g 12,2 g 16 mg 75 g 0 mg

























Ilość witamin w 100 gramach świeżego banana

A C E K Ryboflawina Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina Betaina

64 IU 8,6 mg 0,1 mg 0,5 mcg 0,1 mg 0,6 mg 0,4 mg 19,5 mcg 0,3 mg 9,5 mg 0,1 mg



























Ilość minerałów w 100 gramach świeżego banana

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen Fluorek

5 mg 0,3 mg 27 mg 22 mg 357 mg 1 mg 0,2 mg 0,1 mg 0,3 mg 1 mcg 2,1 mcg













Niepołomice 2011, Piotr Eliasz