Awokado



owoc awokado, pestka awokado

Awokado to owoc który nie jest tak popularny i często używany w naszej kuchni a szkoda. Mimo tego że jest bardzo kaloryczny około 150kcal/100gram i do tego tłusty 23 grama tłuszczu na każde 100 gram owocu, nie oznacza to że jest niezdrowy.
Awokado to prawdziwe bogactwo tłuszczów nienasyconych, dlatego powinny go jeść osoby chorujące na miażdżycę oraz nadciśnienie, nadaje się idealnie zamiast masła. Awokado wskazane jest dla osób chorujących na stłuszczenie wątroby i zaburzenia metabolizmu tłuszczów, gdyż zawarta w nim miedz powoduje normalizację funkcji enzymatycznych wątroby i ustępowanie stłuszczenia. Luteina którą zawiera owoc awokado świetnie wpływa na nasz wzrok, jeśli pracujesz przy komputerze lub czytasz książki gazety a twoja praca polega właśnie na czytaniu to owoc awokado jest idealny dla Ciebie i twoich oczu.
Awokado w swoim składzie ma potas, jest to minerał który odpowiada za prawidłowe ciśnienie krwi, pomaga także ustrzec się przed chorobami krążenia, nadciśnieniem tętniczym, chorobami serca i mózgu. Awokado to bogate źródło kwasu foliowego, odpowiedzialny jest on za prawidłowy rozwój naszych komórek szczególnie polecany jest kobietą w ciąży.
Ma właściwości antynowotworowe, zawdzięcza to kwasowi oleinowemu oraz karotenoidom.
Awokado to bogate źródło witaminy A, B1, B2, C, PP, K i H, oraz kwasu pantotenowego.
Zawiera także takie minerały jak wapń, potas oraz fosfor, dlatego powinniśmy jeść awokado jako dodatek do sałatek, dań głównych czy smarować chleb awokado zamiast masłem, na pewno korzystniej wpłynie to na nasze zdrowie. Owoc awokado wykorzystywany jest także w kosmetyce, jako maseczki na przesuszoną i łuszczącą się skórę. Olej zawarty w awokado ma właściwości regenerujące, wygładzające oraz opóźniające procesy starzenia.


















Wartość odżywcza w 100 gramach świeżego produktu


Tłuszcz


Wartość energetyczna Białko Węglowodany Błonnik Cukier 14,5g w tym Cholesterol Woda

670 kJ (160 kcal) 2g 8,5g 6,5g 0,6g Tłuszcze nasycone Tłuszcze jednonienasycone Tłuszcze wielonienasycone Omega-3 Omega-6 0g 72g


2g 9,5g 1,5g 105mg 1655mg






























Ilość witamin w 100 gramach świeżego produktu

A C E K Tiamina Ryboflawina Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina Betaina

145 IU 9mg 2mg 20mcg 0,1mg 0,1mg 1,5mg 0,2mg 80mcg 1,2mg 13,6mg 0,5mg














   














Ilość minerałów w 100 gramach świeżego produktu

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen Fluorek

11mg 0,5mg 28mg 51mg 483mg 7mg 0,6mg 0,2mg 0,1mg 0,4mcg 7mcg













Niepołomice 2011, Piotr Eliasz