Awokado



owoc awokado, pestka awokado

Owoc awokado można dostać nawet w małym sklepiku osiedlowym, a jednak nie jest kupowany zbyt często a szkoda. Awokado ma szerokie zastosowanie w kuchni oraz kosmetyce, jednak my skupimy się na jego zastosowaniu w kuchni.

Największym atutem tego owocu jest bogactwo tłuszczów nienasyconych które pomagają w procesie przyswajania witaminy A, D, E oraz K. Tłuszcze nienasycone które znajdziemy w awokado skutecznie obniżają poziom złego cholesterolu, oraz minimalizują wystąpienie chorób serca. Tłuszcz ten zwiększa uczucie sytości, dzięki temu nie będziemy podjadali pomiędzy posiłkami.

Dzięki kwasowi oleinowemu oraz karotenoidom owoc awokado ma właściwości antynowotworowe. Jest bogatym źródłem witaminy A, E, B1, B2 C, PP, K i H oraz takich minerałów jak wapń, potas oraz fosfor.

W 100 gramach znajdziemy 20% dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy, dlatego awokado powinny włączyć do diety kobiety w ciąży.


Owoc awokado zalecany jest osobą które chorują na stłuszczenie wątroby, miedź zawarta w awokado powoduje unormowanie funkcji która odpowiada za metabolizm tłuszczów.

Awokado jest szczególnie bogate w potas który bardzo korzystnie wpływa na ciśnienie krwi, pomaga ustrzec się przed chorobami krążenia, nadciśnieniem tętniczym oraz chorobami serca i mózgu.

Awokado to dobre źródło cynku, powinien to docenić każdy mężczyzna gdyż regularnie dostarczany tego pierwiastka może uchronić przed problemem z prostatą.

W kuchni można go stosować zamiast masła, mieszając z posiekaną pietruszką lub z czosnkiem. Idealnie nadaje się jako nadzienie, warto spróbować ugotować na parze pietruszkową pierś. Dzięki zastosowaniu awokado pierś nie jest sucha gdyż zawarty tłuszcz w awokado bardzo dobrze ją nawilża. A dodatek pietruszki nadaje ugotowanej na parze piersi wyrazistego smaku.



   















Wartość odżywcza w 100 gramach świeżego produktu


Tłuszcz


Wartość energetyczna Białko Węglowodany Błonnik Cukier 14,5g w tym Cholesterol Woda

670 kJ (160 kcal) 2g 8,5g 6,5g 0,6g Tłuszcze nasycone Tłuszcze jednonienasycone Tłuszcze wielonienasycone Omega-3 Omega-6 0g 72g


2g 9,5g 1,5g 105mg 1655mg






























Ilość witamin w 100 gramach świeżego produktu

A C E K Tiamina Ryboflawina Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina Betaina

145 IU 9mg 2mg 20mcg 0,1mg 0,1mg 1,5mg 0,2mg 80mcg 1,2mg 13,6mg 0,5mg




























Ilość minerałów w 100 gramach świeżego produktu

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen Fluorek

11mg 0,5mg 28mg 51mg 483mg 7mg 0,6mg 0,2mg 0,1mg 0,4mcg 7mcg













Niepołomice 2011, Piotr Eliasz