Imbir

imbir, korzeń

Korzeń imbiru jest teraz praktycznie dostępny w większości sklepów, dawniej kojarzony był z przyprawą do piwa lub ciasteczek.

Jednak imbir jest wspaniałą przyprawą która nie tylko nadaje specyficznego smaku, ale ma także właściwości rozgrzewające, odchudzające oraz jest bogaty w substancje antybakteryjne, przeciwzapalne oraz antywirusowe.

Właściwości imbiru są bardzo podobne do ostrej papryczki chili, a to za sprawą kapsaicyny. Dlatego też imbir pomaga w stracie wagi gdyż kapsaicyna redukuje poziom tkanki tłuszczowej. Odkryto również że kapsaicyna zapobiega a nawet leczy każdy rodzaj raka, kapsaicyna w organizmie poszukuje komórek rakowych i znalazłszy je zabija mitochondria, które są odpowiedzialne za podział i rozrost komórek. Ponadto substancja ta dba o nasze serce oraz układ krwionośny, pobudza metabolizm i zmniejsza występowanie zakrzepów. Imbir ma bardzo szerokie zastosowanie w kuchni, od słodkich ciast poprzez napoje a skończywszy na daniach obiadowych oraz przystawkach.

Świeży imbir w 100 gramach zawiera około 8% dziennego zapotrzebowania witaminy C, 8% witaminy B6, niacynę, 11% magnezu, tyle samo miedzi i manganu.



Wartości odżywcze imbiru












Wartości odżywcze w 100 gramach świeżego imbiru

Wartość energetyczna Białko Tłuszcz Węglowodany Błonnik pokarmowy Cukier Fitosterole Woda

335 kJ
(80 kcal)
1,8 g 0,7 g 18 g 2 g 1,7 g 15 mg 79 g























Ilość witamin w 100 gramach świeżego imbiru

C E K Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina

5 mg 0,3 mg 0,1 mcg 0,7 mg 0,2 mg 11 mcg 0,2 mg 29 mg

























Ilość minerałów w 100 gramach świeżego imbiru

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen

16 mg 0,6 mg 43 mg 34 mg 415 mg 13 mg 0,3 mg 0,2 mg 0,2 mg 0,7 mcg












Niepołomice 2011, Piotr Eliasz