Encyklopedia witamin i minerałów

dynia, papryka żółta, buraczki czerwone, buraczki ćwikłowe, szpinak, roszponka, dynia pomarańczowa Witaminy i minerały odgrywają bardzo ważną rolę w naszym organizmie, odpowiadają nawet za funkcje pojedynczych komórek.

Witaminy nie są wytwarzane przez nasz organizm i dlatego każdego dnia należy dostarczać odpowiednią porcję, szczególnie tych rozpuszczalnych w wodzie.

Witaminy dzielimy na dwie grupy, rozpuszczalne w tłuszczach - A, D, E i K które nasz organizm może magazynować. Druga grupa witamin rozpuszczalna w wodzie - B, H, PP, C i kwas foliowy, są witaminami które nasz organizm nie potrafi magazynować a nadmiar wydala wraz z moczem, dlatego ważne jest aby dostarczać je codziennie.

Nadmiar spożycia witamin z pierwszej grupy, czyli rozpuszczalnych w tłuszczach może doprowadzić nawet do zatruć - hiperwitaminoza. W przypadku witamin rozpuszczalnych w wodzie nadmiar nasz organizm wydali razem z moczem.

Minerały odgrywają równie ważną rolę w naszym organizmie, wchodzą w one w skład tkanek organizmu oraz biorą udział w fizykochemicznej regulacji stanu komórek i płynów ustrojowych.

Są niezbędne w niektórych reakcjach zachodzących w żywym organizmie, np. wapń podczas krzepnięcia krwi. Witaminy i minerały powinny być dostarczane codziennie w odpowiednich ilościach, najlepiej w postaci naturalnej. Dlatego gotowanie na parze jest jedynym sposobem obróbki termiczne który pozwala zachować bardzo dużą ilość witamin i minerałów w codziennym pożywieniu.

W dziale tym znajdą Państwo kompletną wiedzę na temat witamin i minerałów, zapotrzebowanie dzienne, skutki niedoboru czy przedawkowania oraz rolę którą spełniają w naszym organizmie.


Witaminy

literka a witamina B1 b2 b3

Niepołomice 2011, Piotr Eliasz