Witamina B3 (PP), niacyna

piersi z kurczaka, podroby z kurczaka, wątróbka z kurczaka, orzechy nerkowca, papryka słodka czerwona, papryka słodka zielona, pieczarki, wieprzowina, mięso wieprzowe Witamina B3 (PP), niacyna - witamina B3 odgrywa ważną rolę w naszym organizmie, eliminuje tłuszcz i zły cholesterol LDL a wspomaga produkcję dobrego cholesterolu HDL. Uczestniczy w przemianach metabolicznych węglowodanów, działa wspomagająco na układ nerwowy, Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mózgu, uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek, rozszerza naczynia krwionośne. Niacyna koi nerwy, bardzo dobrze działa na cały system nerwowy, poprawia ukrwienie skóry oraz kondycję włosów. Niacyna jest rozpuszczalna w wodzie, przedawkowanie jej w pożywieniu jest niemożliwe gdyż nadmiar jest wydalany wraz z moczem. Podawana w leczeniu farmakologicznym może powodować nawet śmierć, ma uboczny wpływ na płód. Zbyt duże dawki mogą nawet doprowadzić do uszkodzenia wątroby. Duży niedobór niacyny prowadzi do pelagry, jest to choroba skóry która objawia się żywo czerwonymi rumieniami. Najwięcej witaminy B3 znajdziemy w orzechach, chudym mięsie, wątróbce oraz ziarnach zbóż i pieczywie razowym.



Niedobór witaminy B3, niacyny, objawy i skutki


- choroba skóry pelagra
- zaburzenia w metabolizmie, zmniejszenie tolerancji na zimno
- biegunka
- depresja, zawroty głowy, osłabienie



Przedawkowanie / nadmiar witaminyB3, niacyny, objawy i skutki


Przedawkowanie niacyny w normalnej diecie jest niemożliwe gdyż nadmiar jest wydalany razem z moczem.
Co innego jeżeli podawana jest farmakologicznie, wtedy nadmiar może doprowadzić do:

- zaczerwienienia, swędzenia, suchośći skóry i wysypki
- niestrawności, nudności, oraz ostrej niewydolność wątroby
- może mieć zły wpływ na rozwój płodu u ciężarnych kobiet
- dny moczanowej
- śmierci, w bardzo dużych dawkach
- uszkodzenia wątroby









Witamina B3 (PP), niacyna

Rozpuszczalność Dzienne zapotrzebowanie Zatrucie / przedawkowanie

w wodzie 15 - 20 mg / dobę niemożliwa w normalnej diecie















Najwięcej witamina B3 w 100 gramach posiadają:

Podane wartości dotyczą produktów surowych

Nazwa produktu Ilość w mg % dziennego zapotrzebowania

Otręby pszenne 13,6 mg 68%

Otręby ryżowe 34 mg 170%

Pieczarki 3,6 mg 18%

Pomidory żółte 1,2 mg 6%

Papryka słodka czerwona i zielona 1,4 mg 7%

Brokuł 1,2 mg 6%

Physalis 2,8 mg 14%

Tuńczyk 15,4 mg 77%

Makrela 8,6 mg 43%

Jesiotr 8,3 mg 41%

Łosoś 7 mg 35%

Piersi i chude mięso z kurczaka 11,2 mg 56%

Wątróbka z kurczaka 9,7 mg 49%

Wołowina, wątróbka wołowa 13,2 mg 66%

Jagnięcina, podroby, wątróbka 16 mg 81%





Niepołomice 2011, Piotr Eliasz