Witamina B1, tiamina

szparagi zielone, orzechy, orzechy nerkowca, wołowina, mięso wołowe, bób Witamina B1, tiamina - jest odpowiedzialna za za spalanie węglowodanów w naszym organizmie. Dlatego też jej zapotrzebowanie uzależnione jest od ilości spożytych węglowodanów, wynosi ono około 0,5 mg na każde 1000 kcal (4186 kJ). Najwięcej witaminy B1 znajdziemy w produktach zbożowych, orzechach, sezamie, nasionach roślin strączkowych, wołowinie, wątróbce, wieprzowinie oraz kaszach. Raczej trudno jest dopuścić do niedoboru tej witaminy, większy problem maja osoby które w nadmiarze spożywają alkohol który rozkłada tiaminę. Witamina B1 (tiamina) jest rozpuszczalna w wodzie, dlatego ważne jest aby dostarczyć jej odpowiednią ilość każdego dnia gdyż nasz organizm nie potrafi jej magazynować. Normalnie nie możemy doprowadzić do przedawkowania gdyż nadmiar wydalany razem z moczem, chyba że podamy tiaminę w zastrzykach. chleb, chleb 3 zboża lubella, chleb upieczony w maszynie do chleba Jak wynika z poniższej
tabeli najwięcej witaminy B1 ma wieprzowina oraz nasiona zbóż, szczególnie te z grubego przemiału. Błędem wielu osób przebywających na diecie jest całkowita rezygnacja z produktów zbożowych, między innymi z chleba. Jest to oczywiście błędem gdyż właśnie zboża i nasiona dostarczają nam najwięcej tej witaminy. Oczywiście należy wybierać pieczywo żytnie, razowe i z dodatkami ziaren lnu czy słonecznika, unikajmy pieczywa białego pszennego. Całkiem śmiało zamiast wykluczenia chleba możemy pozbyć się wieprzowiny, zastępując ją wołowiną czy rybami, unikajmy też podrobów.





Niedobór witaminy B1, objawy i skutki


- Choroba Beri-Beri która objawia się zaburzeniem czynności centralnego układu nerwowego oraz zaburzeniem pracy i
   zanikiem mięśni
- Ogólne zmęczenie, oczopląs, zaburzenia koncentracji, depresja
- Przyśpieszona akcja serca, niewydolność krążenia
- Obrzęki kończyn górnych oraz dolnych
- Utrata łaknienia, nudności, wymioty, biegunki i bule brzucha

W normalnym odżywianiu i zróżnicowanej diecie raczej trudno jest doprowadzić do niedoboru witaminy B1 (tiaminy).









Witamina B1, tiamina

Rozpuszczalność Dzienne zapotrzebowanie Zatrucie / przedawkowanie

w wodzie 1,5 mg / dobę możliwa jest tylko w przypadku przyjmowania witaminy B1 w formie zastrzyków















Najwięcej witamina B1 w 100 gramach posiada:

Podane wartości dotyczą produktów surowych

Nazwa produktu Ilość w mg % dziennego zapotrzebowania

Wołowina, podroby, nerki 0,4 mg 24%

Wieprzowe nogi, szynka 4,9 mg 324%

Wieprzowe, schab, polędwica 1 mg 67%

Fasola, kiełki 0,4 mg 24%

Rzeżucha 0,1 mg 6%

Szparagi 0,1 mg 10%

Fasola NAVY 0,4 mg 26%

Pędy bambusa 0,2 mg 10%

Papryka jalapeno 0,1 mg 10%

Słonecznik, mąka z nasion słonecznika 3,2 mg 212%

Sezam, mąka z nasion sezamu 2,5 mg 168%

Nasiona lnu 1,6 mg 110%

Nasiona słonecznika suszone 1,5 mg 99%

Liście kolendry, suszone 1,3 mg 83%





Niepołomice 2011, Piotr Eliasz