Tłuszcze trans, cichy zabójca...



hamburger, ser, mięso, bułka Wiele z nas zapewne wie że tłuszcze roślinne są zdrowsze od zwierzęcych, jednak czy wiem co to są tłuszcze trans ?
Po pierwsze najpierw zidentyfikujmy wroga, a dokładniej tłuszcze trans nazywanych dla zmyłki utwardzonymi olejami roślinnymi.
Tłuszcze trans lub tłuszcz utwardzony jest przeciwnikiem zmodyfikowanym i wytworzonym z oleju roślinnego.

Ale po co modyfikować dobre tłuszcze roślinne na niezdrowy utwardzony tłuszcz ?
frytki
Po pierwsze cena, tłuszcze trans są tłuszczami najtańszymi a najważniejszy jest zysk dlatego tanie restauracje, restauracje fast food oraz producenci żywności przetworzonej to najwięksi odbiorcy.
Po drugie można je długo przechowywać, a więc kolejna korzyść , gdyż można zakupić dużą ilość bez obawy że się przeterminują i zjełczeją a do tego przetworzona żywność z tłuszczami trans ma długi okres ważności.
Po trzecie nie powodują zadymienia w kuchni oraz nie zmieniają zapachu i smaku dania.
A po czwarte, można je utrzymywać długo w stanie wrzenia, a więc można na nich kilkakrotnie smażyć, dlatego śmieszy mnie reklama jednej z restauracji fast food że filtrują olej, powinni dodać filtrujemy olej trans bo na pewno nie jest to drogi olej rzepakowy tłoczony na zimno.
mięso Tłuszcze trans występują także w formie naturalnej w tłuszczach zwierzęcych, zawiera je wołowina, baranina czy wieprzowina a także mleko i produkty mleczne takie jak masło.
Jednak bez paniki, badania dowodzą że nie są one aż tak niebezpieczne jak sztucznie przetworzone oleje roślinne na tłuszcze trans.
Należy pamiętać także że tłuszcz trans występujący w wołowinie czy baraninie to około 3 do 5% objętości całego tłuszczu.
Wiemy już że głównym celem produkcji tłuszczów trans jest obniżenie ceny i zwiększenie zysków w przygotowanych daniach, ale jak tłuszcze utwardzone wpływają na nasz organizm ?
Tłuszcze trans powodują podniesienie złego cholesterolu a obniżenie dobrego, skutek tego to zwiększenie ryzyka zawału serca i wylewu.
Zwiększony poziom złego cholesterolu prowadzi do miażdżycy, odkłada się on w komórkach ścian tętniczych co w efekcie prowadzi do zwężenia tętnic wieńcowych.
Spożywając tłuszcz trans w nadmiarze prowadzimy nasz organizm do otyłości, cukrzycy, rozwoju chorób nowotworowych w tym np. raka jelita grubego czy raka piersi u kobiet.
Tłuszcze trans utrudniają dietę, jeżeli masz problem z nadwaga lub próbujesz pozbyć się zbędnych kilogramów a efekty są marne lub wręcz odwrotne, przyczyną mogą być tłuszcze utwardzone trans.
Nawet gdy spożywamy warzywa lub sałatki a zawierają one sosy, dipy z niezdrowymi tłuszczami trans, to cały efekt odchudzania idzie w tak zwany gwizdek.
czipsy, chips, ziemniaczane chipsy Tłuszcze trans (utwardzone oleje roślinne) powodują otyłość, spożywanie ich w nadmiarze na pewno zauważymy w nadmiernie powiększającym się brzuchu.
W zwalczeniu otyłości spowodowanej nadmiernym spożywaniem tłuszczu trans na pewno nie pomoże zmniejszenie ilości potraw z tymi tłuszczami.
Nie oszukamy się zjadając małą porcję frytek zamiast dużej, nie pomoże też zamiana big burgera na mniejszego chicken burgera, bo drób jest zdrowszy.

Więc jak unikać i jak się bronić przed wrogiem w postaci tłuszczów trans ?
Po pierwsze musimy jasno sobie powiedzieć że nie wyeliminujemy ich do zera, jest on w mleku, maśle czy tłuszczu zwierzęcym jednak należy pamiętać że ten naturalny nie jest tak groźny jak sztuczny utwardzony chemicznie olej roslinny.
Po pierwsze podczas zakupów unikajmy produktów przetworzonych takich jak chipsy, batony a także krakersów czy ciasteczek nadziewanych lub przekładanych tłustym kremem.
Tłuszcze trans są także w gotowych daniach które możemy podgrzać sobie w mikrofali, gulasze, makarony w sosie czy nawet zupki w proszku to bogate źródło tłuszczów trans.
rzepak, pole rzepaku Po drugie czytajmy etykiety na produktach, producenci nie piszą tłuszcze trans tylko utwardzone oleje roślinne lub częściowo utwardzone aby wprowadzić nas troszkę w błąd, olej roślinny jest przecież zdrowy, ale nie utwardzony.
Należy też sprawdzać datę przydatności, jeżeli jest ona zaskakująco długa to możemy być pewni że produkt zawiera tłuszcze trans.
Najlepiej gdy na opakowaniu znajdziemy informację że produkt nie zawiera izomerów trans lub gdy jest ich poniżej 1g lub 0,5g.
jabłka Taki produkt jest bardzo wysokiej jakości, nie zawiera on niekorzystnego dla naszego organizmu tłuszczu trans.
Jeżeli znajdziemy na etykiecie w spisie składników że produkt zawiera tłuszcze utwardzone to sprawdźmy na którym miejscu po przecinku on się znajduje, producenci mają obowiązek układać skład od największego do najmniejszego dlatego jeżeli jest on na szarym końcu będzie go najmniej.
Jeśli chcemy jeszcze bardziej unikać tłuszczów trans to najlepszym sposobem jest przygotowanie posiłków samemu na parze gdyż jest to najzdrowsza obróbka termiczna.
Unikaj ciast, ciasteczek a na deser jest lepsza sałatka owocowa czy sorbet ze świeży owoców sezonowych.

A oto kilka porad które uchronią nas przed zbędnym faszerowaniem się niezdrowymi produktami zawierającymi utwardzone oleje roślinne czyli niebezpieczne tłuszcze trans.

- Na zakupy chodźmy zawsze po posiłku, uchroni nas to przed pokusą małej przekąski fast food.

- Unikajmy produktów wysoko przetworzonych, ciastek, krakersów, chipsów oraz gotowych dań które możemy podgrzać w mikrofali.

- Nie róbmy zakupów w ostatniej chwili, pozwoli to na przemyślane zakupy i dokładne czytanie etykiet oraz dokładne zapoznanie się ze składem.

- Czytajmy, czytajmy i czytajmy skład produktu który kupujemy, producenci czasami nie podają że produkt zawiera utwardzone tłuszcze roślinne gdyż w Polsce nie ma takiego obowiązku, jednak gdy termin przydatności produktu jest zbyt długi to prawie na pewno jest on wzbogacony utwardzonymi olejami roślinnymi.

- Jeżeli już dopadnie Cię głód to moim sposobem jest zakup kiści winogron, banana, gruszki lub jabłka.

Niepołomice 2011, Piotr Eliasz